În data de 7 februarie 2019, preşedintele Curţii Constituţionale a României, domnul prof.univ.dr. Valer DORNEANU, a avut o întâlnire de lucru cu delegaţia Comisiei pentru afaceri europene ale Uniunii Europene din Bundestagul German, condusă de președintele acesteia, domnul deputat Gunther KRICHBAUM.
Vizita delegației germane a fost prilejuită de preluarea președinției Consiliului Uniunii Europene de către România, în prima jumătate a anului 2019 și s-a înscris în programul întrevederilor delegației, organizat de Ambasada Republicii Federale Germania la București.
La întrevedere au participat, din partea Curții Constituționale, și doamna Claudia-Margareta KRUPENSCHI, magistrat-asistent șef, director al cabinetului președintelui Curții Constituționale a României și domnul BENKE Károly, magistrat-asistent șef, precum și reprezentanți ai Ambasadei Republicii Federale Germania la București.
În deschiderea întrevederii, președintele Curții Constituționale a evocat importanța pe care România o acordă relațiilor cu Republica Federală Germania, precum și strânsele relații bilaterale pe care Curtea Constituțională a României le are cu Curtea Constituțională a Republicii Federale Germania.
Partea germană și-a exprimat interesul de a cunoaște jurisprudența instanței constituționale române în materia conflictelor juridice de natură constituțională dintre autorităţile publice, cu precădere cel referitor la revocarea din funcție a procurorului-șef al Direcției Naționale Anticorupție, doamna Laura Codruța Kövesi, și cel referitor la reprezentarea statului român la Consiliul European. În același timp, a solicitat explicații cu privire la rolul constituțional al Președintelui României și a afirmat că poziția și atribuțiile acestuia apar ca restrictive în raport cu legitimitatea sa rezultată din votul universal primit de la popor.
Președintele Curții Constituționale a prezentat mai întâi specificul regimului de stat semiprezidențial din România și diferențele care există, sub acest aspect, față de regimul de stat din Franța. De asemenea, a explicat cum se relaționează legitimitatea Președintelui României cu rolul constituțional al ministrului Justiției. În continuare, a prezentat succint considerentele cuprinse în Decizia Curții Constituționale nr.358 din 30 mai 2018 asupra cererii de soluționare a conflictului juridic de natură constituțională dintre ministrul justiției, pe de o parte, și Președintele României, pe de altă parte, în principal, și dintre Guvernul României și Președintele României, în subsidiar, determinat de refuzul Președintelui României de a da curs cererii de revocare din funcție a procurorului-șef al Direcției Naționale Anticorupție, doamna Laura Codruța Kövesi, cerere formulată de prim-ministrul Guvernului, precum și în Decizia nr.683 din 27 iunie 2012 asupra conflictului juridic de natură constituțională dintre Guvern, reprezentat de primul-ministru, pe de o parte, şi Președintele României, pe de altă parte, generat de acţiunea Guvernului şi a primului-ministru de a-l exclude pe Preşedintele României din componenţa delegaţiei care participă la Consiliul European în perioada 28-29 iunie 2012 şi, în consecinţă, de asumarea de către primul-ministru a atribuţiei constituţionale de reprezentare a statului român la Consiliul European.
La finalul întâlnirii, ambele părți s-au declarat mulțumite de discuțiile purtate, fiind avansate invitații în vederea unor viitoare întrevederi, legate de jurisprudența în materie constituțională.