- CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
- Bază legală
- Constituţia României, (1991)
- Constituţia României, republicată (2003)
- Legea nr. 47/1992
- Legea nr. 124/2000
- Organigrama
- Regulamentul de organizare şi funcţionare
- Regulament de ordine interioară
- Regulamentul privind concediile judecătorilor Curţii Constituţionale şi ale personalului acesteia
- Hotărâri ale plenului în materie administrativă
- Prezentare generală
- Scurt istoric
- Rol şi atribuţii
- Structura Curţii Constituţionale
- Statutul judecătorilor Curţii Constituţionale
- Judecătorii Curții Constituționale
- Președinte Valer Dorneanu
- Judecător Marian Enache
- Judecător Petre Lăzăroiu
- Judecător Mircea Ştefan Minea
- Judecător Daniel Marius Morar
- Judecător Mona-Maria Pivniceru
- Judecător Livia Doina Stanciu
- Judecător Simona-Maya Teodoroiu
- Judecător Varga Attila
- Foştii judecători
- Magistraţii-asistenţi
- Compartiment aflat în subordinea Prim magistratului-asistent
- Compartimentele din structura Curții Constituționale aflate în subordinea Președintelui
- Secretariatul general
- Atribuțiile Curții Constituționale
- Reguli comune
- Controlul constituţionalităţii legilor înainte de promulgare
- Verificarea constituţionalităţii iniţiativelor de revizuire a Constituţiei
- Controlul constituționalității tratatelor sau a altor acorduri internaţionale
- Controlul constituționalității regulamentelor Parlamentului
- Soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
- Soluționarea conflictelor juridice de natură constituțională dintre autoritățile publice
- Respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmarea rezultatelor sufragiului
- Constatarea existenţei împrejurărilor care justifică interimatul în exercitarea funcţiei de Preşedinte al României
- Emiterea avizului pentru suspendarea din funcţie a Preşedintelui României
- Exercitarea atribuţiilor privitoare la organizarea şi desfăşurarea referendumului şi la confirmarea rezultatelor acestuia
- Verificarea îndeplinirii condiţiilor pentru exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni
- Judecarea contestaţiilor care au ca obiect constituționalitatea unui partid politic
- Alte atribuţii prevăzute de legea organică a Curţii
- 8 decembrie - Ziua Constituției
- Al XV-lea Congres al Conferinţei Curţilor Constituţionale Europene - Rapoarte
- Conferinta internationala "Un sfert de secol de constitutionalism"
- Galerie Foto
- ȘEDINȚE PUBLICE DE JUDECATĂ
- JURISPRUDENȚĂ RELEVANTĂ
- PUBLICAȚII ȘI STATISTICI
- Buletinul Curţii Constituţionale
- Nr. 1 / 2016
- Nr. 2 / 2015
- Nr. 1 / 2015
- Nr. 2 / 2014
- Nr. 1 / 2014
- Nr. 2 / 2013
- Nr. 1 / 2013
- Nr. 2 / 2012
- Nr. 1 / 2012
- Nr. 2 / 2011
- Nr. 1 / 2011
- Nr. 2 / 2010
- Nr. 1 / 2010
- Nr. 2 / 2009
- Nr. 1 / 2009
- Nr. 7 / 2004
- Nr. 6 / 2003
- Nr. 5 / 2003
- Nr. 4 / 2002
- Nr. 3 / 2002
- Nr. 2 / 2000
- Nr. 1 / 1999
- Culegeri de jurisprudență a Curții Constituționale
- Decizii relevante ale Curţii Constituţionale 2014-2015
- Decizii relevante ale Curtii Constitutionale 2011-2013
- Implementarea deciziilor Curții Constituționale
- Statistici periodice
- RELAȚII EXTERNE
- Anul 2018
- Anul 2017
- Anul 2016
- Anul 2015
- Anul 2014
- Anul 2013
- Anul 2012
- Anul 2011
- Anul 2010
- Anul 2009
- Anul 2008
- Anul 2007
- Anul 2006
- Anul 2005
- Anul 2004
- Anul 2003
- Anul 2002
- Anul 2001
- Anul 2000
- Anul 1999
- LEGĂTURI UTILE
- INFORMAȚII DE INTERES PUBLIC
- Lista informaţiilor de interes public
- Categoriile de informaţii exceptate de la accesul liber al cetăţenilor
- Formulare tip conform Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.544/2001
- Comunicate de presă
- Regulament privind acreditarea reprezentanţilor mijloacelor de informare în masă la Curtea Constituţională
- Posturi vacante
- Declaraţiile de avere
- Declaraţiile de interese
- Transparența veniturilor de natură salarială
- Procedura referitoare la eliberarea de copii de pe actele din dosarele Curţii Constituţionale
- Model de cerere pentru eliberarea de copii
- Stagii de practică la Curtea Constituțională
- ÎNTREBĂRI FRECVENTE
COMUNICAT DE PRESA
În ziua de 9 februarie 2017, Plenul Curții Constituționale, învestit în temeiul art.146 lit.d) teza a doua din Constituţia României şi al art.32 și art.33 din Legea nr.47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a luat în dezbatere excepţia de neconstituţionalitate a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.13/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal și a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală, excepție ridicată direct de Avocatul Poporului.
În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a respins, ca devenită inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.13/2017.
Curtea a reţinut că art.146 lit.d) din Constituţie reglementează controlul de constituţionalitate, pe calea excepţiei de neconstituţionalitate, a actelor normative de reglementare primară intrate în vigoare. Potrivit art.146 lit.d) din Constituţie, excepţia de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele poate fi ridicată fie în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial, fie direct de Avocatul Poporului.
Sub aspectul condiției de admisibilitate a excepţiei de neconstituţionalitate, prevăzute de art.29 alin.(1) din Legea nr.47/1992, referitoare la caracterul „în vigoare” al actului normativ supus controlului de constituţionalitate, Curtea a constatat că, în privinţa excepţiei neconstituţionalitate ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial, sunt supuse controlului de constituţionalitate şi legile sau ordonanţele ori dispoziţiile din legi sau din ordonanţe ale căror efecte juridice continuă să se producă şi după ieşirea lor din vigoare [Decizia nr.766 din 15 iunie 2011], în schimb, în privinţa excepţiei de neconstituţionalitate ridicate direct de Avocatul Poporului, actul normativ care formează obiectul acesteia trebuie să facă parte din fondul activ al legislaţiei la data pronunţării Curţii Constituţionale [a se vedea, în acest sens, şi Decizia nr.1167 din 15 septembrie 2011 sau Decizia nr.549 din 15 iulie 2015]. Această diferenţiere rezultă din faptul că, în prima ipoteză, Curtea exercită un control concret de constituţionalitate, iar, în a doua ipoteză, un control abstract de constituţionalitate.
Raportat la cauza de faţă, Curtea a reţinut că excepţia de neconstituţionalitate, formulată de Avocatul Poporului la data de 3 februarie 2017, a vizat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.13/2017. Potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale [Decizia nr.447 din 29 octombrie 2013], la acea dată, Avocatul Poporului era îndrituit să ridice o asemenea excepţie de neconstituţionalitate, chiar dacă numai unele dispoziţii din această ordonanţă de urgenţă erau în vigoare. Ulterior, însă, la data de 5 februarie 2017, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.13/2017 a fost abrogată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.14/2017. Prin urmare, la momentul pronunţării Curţii Constituţionale, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.13/2017 nu mai este în vigoare, drept pentru care, potrivit jurisprudenţei sale, Curtea nu are competenţa de a analiza pe fond excepţia de neconstituţionalitate formulată de Avocatul Poporului.
În aceste condiţii, Curtea Constituţională a respins, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.13/2017.
Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică Avocatului Poporului.
Argumentele reţinute în motivarea soluției pronunţate de Plenul Curţii Constituţionale vor fi prezentate în cuprinsul deciziei, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Compartimentul Relaţii externe, relaţii cu presa şi protocol al Curţii Constituţionale
« inapoi